Nietrudno zauważyć, że bardzo rzadko zdarza nam się świętować Paschę w tym samym czasie, co Kościół Rzymskokatolicki. Powodem takiego stanu rzeczy jest różnica w sposobie wyznaczania daty najważniejszego święta chrześcijan. Katolicy świętują Wielkanoc w pierwszą niedzielę po wiosennej pełni księżyca. Cerkiew Prawosławna uznaje jeszcze jeden warunek. Niedziela Wielkanocna musi wypadać po zakończeniu paschy żydowskiej.
Żydzi zaczynają świętować Paschę (Pesach) w nocy z 14 na 15 nisana. Jest to tak zwana noc sederu (Erew Pesach), kiedy to rodziny żydowskie spożywają wspólną wieczerzę. Jedzą macę, piją cztery kielichy wina i czytają Pismo. Święto Pesach ustanowione jest na pamiątkę wybawienia z niewoli egipskiej. Trwa siedem dni (w diasporze osiem), podczas których zabronione jest spożywanie kwaszonego chleba. Kończy się 21 nisana odprawieniem w synagodze ceremonii rozstąpienia się morza (Wj 14,21). Z racji tego, że pascha żydowska trwa tydzień, możliwe są trzy przypadki.
1.Pierwsza niedziela po wiosennej pełni księżyca wypada po zakończeniu paschy żydowskiej.
2. Pierwsza niedziela po wiosennej pełni księżyca wypada w trakcie paschy żydowskiej.
3. Pierwsza niedziela po wiosennej pełni księżyca wypada przed paschą żydowską.
W roku, w którym zachodzi przypadek pierwszy, prawosławni i katolicy świętują paschę w tym samym czasie. Nastąpi to m.in. w 2001, 2004 i 2007 roku.
W przypadku drugim prawosławni świętują paschę w pierwszą niedzielę po zakończeniu paschy żydowskiej. W konsekwencji Wielkanoc prawosławna jest tydzień po katolickiej (jak w tym roku).
W przypadku trzecim, za niedzielę Wielkanocną Cerkiew Prawosławna przyjmuje pierwszą niedzielę po następnej pełni księżyca. Powoduje to różnicę aż czterech tygodni w stosunku do Wielkanocy Rzymskokatolickiej (np. rok temu).
Często powtarzaną przez telewizję nieprawdą jest, że prawosławni świętują Wielkanoc według starego kalendarza juliańskiego, dwa tygodnie po katolikach. Data Paschy mało ma wspólnego z rodzajem kalendarza używanego w kościele, a różnica dwóch tygodni nie zdarza się nigdy.
W podzielonym chrześcijaństwie całego świata widoczne są trendy mające na celu ustalenie jednej daty Paschy dla wszystkich wyznań. Proponowanym przez wielu dniem jest pierwsza niedziela kwietnia (począwszy od roku dwutysięcznego). Dzień ten jest jednak nie do przyjęcia przez prawosławnych. Pascha jest świętem ponadczasowym. Nie może być przypisana do konkretnej, stałej daty. Poza tym Cerkiew ustaliła już terminy Wielkanocy na kilkaset lat po roku dwutysięcznym. Boguś.
Proszę o usunięcie moich artykułów, udostępnionych bez zgody i autoryzacji.
OdpowiedzUsuńWszystkich.